Waarom we digitale burgers nodig hebben
Het opleiden en opvoeden van jongeren tot zelfbewuste, weerbare burgers is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Van overheid tot ouders en van sport-verenigingen tot scholen. Ook mbo-instellingen hebben hier een aandeel in. Juist omdat jongeren nog volop bezig zijn met het vormen van hun identiteit. En omdat je je studenten niet alleen klaar moet stomen voor een beroep, maar ook voor de maatschappij.
We kunnen simpelweg niet meer onder digitaal burgerschap uit.

Tjipcast
Inleidende tekst over de Tjipcast
De Federatie Christelijke mbo vindt dat het leren waarderen van verschillen en daarmee het tegengaan van hokjesgeest een integraal onderdeel van hun onderwijs moet zijn.
Klik hier om de samenvatting en conclusie van de eerste aflevering te lezen.
De Federatie Christelijke mbo vindt dat het leren waarderen van verschillen en daarmee het tegengaan van hokjesgeest een integraal onderdeel van hun onderwijs moet zijn. Ze richtte er het practoraat Verschillen Waarderen voor op.
De Federatie Christelijke mbo vindt dat het leren waarderen van verschillen en daarmee het tegengaan van hokjesgeest een integraal onderdeel van hun onderwijs moet zijn. Ze richtte er het practoraat Verschillen Waarderen voor op.
Link naar onderzoeksartiekel van Tjip
De definitie van digitaal burgerschap
- ik: hoe ziet mijn online identiteit eruit?
- de ander: hoe en wanneer houd je rekening met de ander?
- de wereld: hoe houd je je staande binnen een wereld vol technologie?
1. Kritische denkvaardigheden
Om informatie te beoordelen op betrouwbaarheid en toepasbaarheid
Denk aan het herkennen van fake news en complottheorieën.
2. Digitale gedrags- en omgangsregels
Denk aan privacy en respect voor elkaars denkbeelden.
Praktijkvoorbeelden
{{ post.post_title }}
{{ post.post_content }} Lees meerHulp nodig?
Het formulier is succesvol verzonden. Er wordt zo snel als mogelijk contact met je opgenomen.
Er is iets fout gegaan, probeer het later nog eens